Málo se držíme. Začíná kampaň pro větší bezpečnost v MHD

Neskákej mi pod kola. Tak se jmenuje kampaň, díky které se povedlo v posledních třech letech snížit počet srážek osob s tramvají a při tom dosáhnout nulového úmrtí. Nyní kampaň vstupuje do své čtvrté sezony a tentokrát se zaměřuje na správné držení za jízdy. A to nejen v tramvajích, ale i v autobusech. Vy máte nyní jedinečnou možnost vidět, jaké dynamické účinky působí na cestující, pokud se drží špatně, nebo se dokonce nedrží vůbec.

„Z autobusu jsou daleko silnější ty dynamické účinky, jelikož tam dosedá pneumatika na asfaltovou plochu. Nicméně u tramvajového vozidla, což je drážní vozidlo, máme železné kolo na železné kolejnici a brzda třecí, která se přisaje k té kolejnici, zkrátí tu zábrzdnou vzdálenost o polovinu,“ řekl Martin Doubek, vedoucí odboru Technická kontrola DPP.

Nedostatečné nebo žádné držení za jízdy je nejčastější příčinou zranění cestujících.

„Evidujeme tři takové zásadní problémy. Jeden ten problém je, že si chodci myslí, že na přechodu mají absolutní přednost, což u tramvaje neplatí. To je potřeba pořád zdůrazňovat a opakovat. Druhý problém je, že se nevěnují okolí. Koukají do mobilu, poslouchají hudbu. Poslední dobou evidujeme hodně zúžené periferní vidění chodců, kdy mají nasazenou kapuci. Ten třetí důvod je, že chodec neodhadne brzdnou vzdálenost tramvaje a snaží se přeběhnout před tramvají, což je potom fatální,“ řekl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel tramvaje.

„Velmi často, je to bohužel na denním pořádku, kdy ten řidič musí vzhledem k té provozní situaci použít veškerý dostupný zábrzdný systém vozidla,“ řekl Martin Doubek, vedoucí odboru Technická kontrola DPP.

Nechuť držet se rukou tyče vzrostla také s šířením pandemie covidu-19. Přitom obavy z nakažení koronavirem nejsou v tomto případě na místě.

„My jsme dělali takovou studii s Fyzikálním ústavem Akademie věd a skutečně žádné viry se tam nenašly a těch stěrů se dělaly tisíce. Takže cestující veřejnost můžeme být naprosto klidná. Apeluji na to, ať se za jízdy vozidla drží pevně toho zádržného systému, od toho tam je a je navržen tak, aby si každý našel tu svojí tyč, ať svislou, vodorovnou nebo madlo na sedačce,“ řekl Martin Doubek.

S dalším ročníkem kampaně vyjede do pražských ulic nejen nově polepený autobus, ale také dva vozy tramvaje T3. Červený polep v čele s lebkou má upozorňovat na dodržování přepravního řádu. Cestující se setkají s upozorněními typu „lehkovážní cestující lehce narazí“ nebo „gravitace – dobrý sluha, zlý pán.“